Hoe een jonge Italiaan in Zweden belandde

24 juni 2013 - Dorotea, Zweden

De reis van Joutsa Finland naar Doretea zweden was een zeer gevarieerde, van Hein met een afgeplakte spiegel tot de tot op de draad versleten achterremblokken van Ilke.

Schoon en fris vanwege de sauna gingen we op weg, een licht heuvelig door Hein uitgezet parcours het was echt genieten op de motor, zelfs de zand/gravelwegen waren goed te berijden en voerde ons door de mooiste bossen en langs de bijbehorende watertjes. Op een zandweg bij een van die bosmeren hielden we een heerlijke picnick, zoals Hein en Ilke die kunnen verzorgen, waar we van genoten hebben.

Vraag niet waarom maar plotseling viel mijn oog op de achterrem van de motor van Ilke, daarvan bleek een remblok helemaal verdwenen terwijl de andere bijna tot op het ijzer versleten was. Gelukkig hoef je met een motor maar weinig gebruik te maken van de achterrem maar het voelt toch niet fijn als het ding eigenlijk helemaal niets doet, sterker nog: de stalen achterplaat kan zich vastbranden en mischien het achterwiel blokkeren, met alle gevolgen van dien.....

Goede raad is duur, zeker midden in de wildernis zo rond 5uur in de middag.... Hein  heeft via de telefoon een garage gevonden, gelukkig!  Snel de boel ingepakt en met een sneltreinvaart over de zandwegen naar de plaats Kannonjarvi alwaar de monteur net op het punt stond naar huis te gaan, gelukkig was de zeer behulpzame man bereid om nog even naar de rem te kijken, maar helaas had hij geen motorfietsonderdelen in voorraad, geen nood echter, hij ging met creatieve vaardigheid aan de gang met het ombouwen van een remblok van een auto en dat lukte bijzonder goed, gouden handjes....!!!

Dat was natuurlijk maar een goedwerkende noodoplossing dus zijn we de volgende dag naar Vaasa gereden alwaar we bij een motoronderdelenzaak de correcte remblokken konden kopen...dat was tegelijk ongeveer het enige wat de stad ons te bieden had hoewel we er prima geslapen hebben in een onbemand hotel.

De volgende dag hebben we ons ingescheept in de ferry die ons naar Umea Zweden zou brengen, een hele mooie reis met fantastisch weer hoewel aan het eind nog een behoorlijke mistbank opdoemde, de mistbank invaren was een een aparte sensatie die mij in ieder geval terugvoerde naar de tijd waarin alle moderne communicatiemogelijkheden nog niet bestonden...   IMG_0983

Ook de bemanning van het schip verstonden hun vak en hebben ons veilig de haven ingeloodst.

In Umea een camping gezocht en gevonden maar helaas niemand bij de recepotie... Hein belde de eigenaar en kreeg de boodschap dat de camping gesloten was waarna de verbinding verbroken werd.... een beetje beteuterd stonden we daar te kijken en te overleggen toen er plotseling een mooie grijze audi verscheen en een klein italiaans ogend mannetje uitstapte...de eigenaar!! Hij taxeerde ons als zijnde geen Ieren of zigeuners en zei toen dat hij voor ons wel een plekje had….

Het bleek een heel aardige man te zijn met een bijzonder levensverhaal: Geboren en getogen op Sicilië Italië was hij niet zo gecharmeerd van de maffioso waartussen hij opgroeide, sloeg aan ’t reizen en kwam in Zweden terecht tussen de mooie blonde Zweedse dames, daar voelde hij zich thuis maar moest helaas terug naar Italië om daar de dienstplcht te vervullen…maar daar had hij natuurlijk helemaal geen zin in nadat hij geproefd had van de blondines.

Hij  hoorde dat je afgekeurd zou worden als je niet voldoende tanden of kiezen zou hebben want dan kon je niet goed kauwen dus zou je ziek worden en moest de Staat verder voor je zorgen waar ze natuurlijk geen zin in hadden, dus reden tot afkeur…. Met deze wetenschap toog hij naar een tandarts om z’n voortanden te laten trekken, deze wilde dat natuurlijk helemaal niet doen maar toen hij tenslotte dreigde hem dood te schieten koos de tandarts eieren voor z’n geld en trok hem alle voortanden…..

Dus Alfio, zo heet onze Italiaan hoefde niet meer in dienst en reisde gelijk weer af richting de mooie blondines. Heeft daar een succesvol pizzabedrijf en grote broodbakkerij ontwikkeld en trouwde met een van de blondines. 10 jaar geleden begon hij voor de hobby een Camping, en zo werden wij nu ontvangen door een tandeloze, maar inmiddels voorzien van implantaten en alles wat daarbij komt, heel gezellige Italiaan waar we na 2 leuke dagen, met onder andere een door Alfio aangeboden uitgebreide maaltijd in een pittoresk Zweeds huisje, met geroosterde hamachtige lokale worst  met enige weemoed afscheid van namen om door te reizen naar de mooie omgeving van Doretea alwaar we net hebben genoten van het brood dat de Zweedse Italiaan ons meegaf…….  IMG_0988