Laatste dag St. Petersburg

20 juni 2013 - Vaasa, Finland

Laatste dag Petersburg.

Vandaag staat het  Mariinski theater met ballet voorstelling op het programma, aanvang 11.30.. Thuis hadden we de kaartjes al besteld. Het was de eindvoorstelling van de Vaganova balletacademie, DE Balletacademie in Rusland waar de allergrootste sterren vandaan komen. Zoals Anna Pavlova en Rudolf Nurejev bijvoorbeeld. Schitterend theater de tegenhanger van het Bolsjoi in Moskou. de voorstelling bestond uit allemaal korte dansnummers zoals de Stervende zwaan, de sabeldans, heel klassiek ballet en ook een fantastische moderne presentatie van een Braziliaanse componist Lobes? Geweldige ervaring.

IMG_0951  IMG_0943

Hein kreeg in de pauze nog een Russische mevrouw in de armen tot beider hilariteit.. Om half drie pas afgelopen, daarna lekker gezeten op terras aan het water. Vlak bij wedding chapel ook weer iets heel anders dan in Nederland. Hier gaat trouwen aan de lopende band. Het is hier lang niet zo’n beladen toestand als in Nederland maar wel op een bepaalde traditionele manier.. Trouwen in Rusland  duurt 15 minuten, een grote limo of bus komt aanrijden en de familie met het bruidspaar stapt uit.                                                       IMG_0955
Bloemen, familie feestelijk uitgedost en alles is binnen de zo juist genoemde 15 minuten weer terug. Wij zaten op de eerste rij lekker alles aan te zien. Opeens een felle regenbui en alle kapperskunsten naar de klungels. Wij lekker onder het scherm. Heerlijke salade gegeten met walnoten en granaatappel. Karel aan de haring en Hein Russische vissoep.

Nog weer de stad rondgestruind, wat gedronken en om 21.00 bij Zoom gegeten. Inmiddels weten wij hoe de echte Russische Stroganov smaakt. Heerlijk, maar heel anders als we bij ons thuis gewend zijn. Het lijkt er eigenlijk niet eens op.

Voor de laatste keer terug naar ons Hostel, morgen weer de grens over naar Finland, ben benieuwd hoe de douane formaliteiten andersom zijn. Hopelijk niet weer een ruime drie uur. We zien wel.

Grensovergang Imatra.

Om een uurtje of elf reden we uit Petersburg weg, veel sneller waren we de stad uit dan in. Klaarblijkelijk liggen de grootste woonwijken aan de kant van Estland. Ik geloof dat we heen naar Petersburg wel een kleine 20 km in Petersburg zelf gereden hebben. Zoals een Fin al tegen me had verteld, Petersburg is hudge, van de wegen ( in Rusland is er asfalt om de gaten) hadden we tot toen nog niets gemerkt, maar…….        IMG_0974  IMG_0977

Hein had wederom een mooie route bedacht. Eerst langs de Baltische kust in Rusland. Heel veel datsja’s zagen we daar in de bossen. Meest hout, soms vervallen soms badend in de luxe. Alle kleuren van de regenboog in schilderwerk uitgevoerd. Wel een erg drukke weg. Het vakantieseizoen is aangebroken en dat is duidelijk merkbaar. Het leek bijna een file. Maar na een tijdje verlieten we de weg om meer door het binnenland te gaan rijden, koers noordwest. En tjonge, wat een asfalt tussen de gaten, en soms alleen gat en niet eens meer asfalt. De Fin had gelijk. Wel een prachtig landschap, groen, bloemen heuveltjes lieflijk, afgewisseld met echte Russische steden. Troosteloze vieze, heel verwaarloosde flats, waarvan je denkt dat het niet bewoond wordt…….

Stinkende gore industrie, rommel, vuiligheid, het beantwoord allemaal aan het stereotiepe beeld van Rusland, althans aan mijn beeld. Ben blij dat ik daar niet hoef te leven. En is er de grens….ditmaal denk ik in een halfuurtje gedaan. Wel wordt alles zorgvuldig nagekeken en eindeloos door een scanner gehaald maar het ging vele malen sneller dan erin. Ook bij de Finnen nog een paspoortcontrole en toen waren we weer in de EU.

Toch wel gelijk heel anders, een schoon opgeruimd en prachtig Finland, heuvels, meren prachtige bermen met schitterende lupinen zover je oog reikt. Wat een groot contrast!
Bij Imatra een camping opgezocht voor de eerste nacht. We hebben het ons maar gemakkelijk gemaakt en een kampeerhutje gehuurd. Bleek een goede keus want we kregen wederom een korte maar zeer heftige bui over ons heen met zelfs hagel erbij. Nog wat zitten klungelen rondom de hut, waarbij Hein uit verveling zijn eigen rechterspiegel van de motor met een katapult aan gort schoot. Je hebt soms van die dagen……

Finland,

De volgende dag onze route weer vervolgd, afgelopen nacht scheen de zon, maar in de loop van de ochtend kwam er toch weer wat meer bewolking opzetten. Jammer, maar het landschap en de heerlijke wegen maken alles goed. Na een ruime 250 km gingen we weer op zoek naar een camping, redelijk snel na wat vragen gevonden. Verbaasde eigenaar hoe we er kwamen, want hij was na een sluiting van drie jaar net weer open. Boften wij even. Ook hier maar weer gekozen voor een hut. Deze is heerlijk ruim en gelegen aan een prachtig meer. Als het weer mooi is blijven we hier 2 dagen. Ook een dag om te luieren te lazen en te genieten van de heerlijke zuivere lucht. Aan het meertje is ook nog de camping sauna gelegen, misschien morgen……?         IMG_0979         IMG_0978

En ja hoor, vannacht scheen de zon weer heerlijk, ontbijt in de zon en besloten om onszelf nog een dagje rust te gunnen, Zonnen, lezen boodschappen en vanmiddag van 5-7 de sauna gehuurd.

Echt een plaatsje plek zoals ik me dat voorstelde van Finland, zo met je warme blote body het meer in. Volgens de campingeigenaar is het water ongeveer 19 graden. Dat gaat dus nog wel, zelf voor water watjes zoals ik. ( ik heb het liever wat warmer), maar zo’n kans krijg ik niet gauw meer. Dus tussen de saunagangen lekker in het meer gezwommen en eerlijk….het was heerlijk. Morgen weer verder…..

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl