Het vervolg: Estland.

12 juni 2013 - Narva, Estland

IMG_0851  vanuit Riga naar Estland richting Pärnu , daar geslapen aangekomen met mooi weer maar een maal op het strand barstte er een gigantische onweersbui met bliksem en slagregen los. Gelukkig zaten we onderdak bij een een leuk strandtentje maar helaas na een half uur gaven ze te kennen dat de zaak ging sluiten, dus alles dicht en wij zaten de bui af te wachten zonder iets te kunnen nuttigen.... vreemd echter was wel dat de muziek gewoon door bleef gaan dus ging Ilke op onderzoek uit en wat bleek....iets verderop in hetzelfde gebouw was nog een tentje van waarschijnlijk dezelfde exploitant en dezelfde dames in de bediening die ons eerder de drankjes en hapjes had voorgeschoteld....kennelijk vergeten ons voor te lichten over hun verhuizing.

Dus daar verder de bui uitgezeten en door het ietwat troosteloze badplaatsje naar onze Green Villa, de naam van onze B&B.Nog wel lekker gegeten in bij een zeer druk Italiaans restaurant, snelle bediening goed eten.

De volgende dag naar Virtsu en daar op de Ferry gestapt om ons eerste eiland te bezoeken, Saaremakond, daar als eerste stop de grote krater van een meteorietinslag bezocht, indrukwekkend, 7600 jaar geleden zijn er een aantal meteorieten ingeslagen waarvan de grootste een gewicht had van 40 ton, daarvan op het moment van inslag nog maar 1 ton over maar deze sloeg toch een geweldige krater van zeker 70 meter...!! De rest van de meteorengroep was in de omgeving ingeslagen dus dat moet in die tijd een enorme ravage geweest zijn!

IMG_0863

Daarna  richting de belangrijkste stad van het eiland Kuressaare (Arensburg).

Daar vielen we midden in een groot volksfeest met heel veel volksdangroepen, mooi weer, dus er hing een gezellig sfeertje. Later op de avond nog het mooie kasteel Arensburg met de heel sfeervolle kasteelgronden bezocht, daar bleken de deelnemende volksdansgroepen en koren alles nog een s keertje dunnetjes over te doen, iedereen in kledij natuurlijk dus we waanden ons op de Hanzedag in Doesburg.

Ook daar nog lekker gegeten in een leuk restaurantje met ook weer de naam Arensburg, dit alles onder de welluidende klanken van viool en piano bespeeld door   2 dames.

IMG_0878

Via kleine keienstraatjes weer naar ons hotel waar een gigantische keienkachel centraal in het gebouw stond, heel bijzonder.

De volgende dag op naar de ferry naar het 2e eiland Hii maakond genaamd echter om 10uur aangekomen op de plaats van de afvaart bleek dat deze ferry maar 2 afvaarten per dag had nl. negen uur s'morgen en acht uur sávonds.....

Een hele dag wachten was natuurlijk geen optie dus omgekeerd en met de eerste ferry weer terug naar het vaste land, onze route expert Hein wist er toch nog een leuke route van de maken, gravelwegen rijden is niet mijn hobby dus spijtig voor Hein en Ilke maar gelukkig voor mij zaten er geen gravelwegen bij.

Aangekomen bij Tallinn, ons doel van die dag, bleek dat een leuke stad te zijn met behalve souvenirwinkeltjes eigenlijk alleen maar horeca bedrijven, wel erg gezellig maar het was wel oppassen waar te gaan zitten, we streken neer op een leuk terras     op het centrale plein en bestelden koffie zonder op de prijs te letten, 3 koffie kwam neer op bijna 12 euro.dus later toch maar naar de zijstraatjes verhuisd daar waar ook de locals eten en drinken..!!!                              IMG_0891

De nachten in Tallinn waren kort, de zon ging pas tegen half twaalf onder, wat toch een bijzondere ervaring is, heb je de hele avond in een kelder zitten eten en kom je buiten dan is het nog volop licht...

We sliepen in een nogal rumoerig Hostel met heel veel jeugd en dat was s'nachts goed te merken, de motoren konden we gelukkig stallen in de gang en dat was mede door de hoge stoep die we over moesten een bijzondere ervaring.

Vandaag aangekomen in Narva, een beetje naargeestig plaatsje op de grens met Rusland dus morgen het rituele avontuur de grens zien te passeren.......

Wordt vervolgd,

Karel