litouwen en letland

6 juni 2013 - Riga, Letland

IMG_0838  We zijn nu weer  op de hotelkamer in Riga. Lekker gegeten en net weer teruggelopen van het restaurant, het is ruim over elven en nog steeds een schemering en 20 graden, heerlijk, dit is wat je wilt op de motor. Morgen rijden we naar Estland.
Even weer terug naar het begin. We begonnen onze trip in Litouwen in Vilnius de hoofstad. Negen jaar geleden was ik hier ook op de motor en nu...........bijna onherkenbaar. Alles maar ook alles is hier compleet gerestaureerd en opgeknapt en de hele westerse merkenwereld aanwezig, Prada, Wolford, Armani, zeg het maar alles is ruim vertegenwoordigd. En dan het wagenpark.......daar durft nederland alleen maar van te dromen ....hummer, luxe mercedes, BMW, Porsche en Audi, alles in de prijsklasse van boven de 100.000.
De dames allemaal goed, superslank en elegant gekleed....kortom het lijkt wel een droom. ik was helemaal sprakeloos, hoe snel kan 50 jaar Russische invloed uitgewist zijn

Het rijden op de kleine IMG_0818 - kopie secundaire wegen is nog steeds leuk, gravel en zand. tenminste als je dat wilt. de doorgaande wegen zijn nu goed bezet met heel veel vrachtverkeer. dat was 9 jaar geleden wel anders, toen was er geen verkeer. De eerste dag richting Vilnius hebben we flink van de blubber en zand genoten. Karel en Hein hebben de motoren even om gehad, ik deze keer niet. De eerlijkheid gebied me wel te vermelden dat Karel en ik de lastigste passage in de vette blubber door Hein heb laten doen, die heeft nu eenmaal sterkere benen.

Zoals genoemd is Vilnius prachtig gerestaureerd, we hebben heerlijk genoten van de diverse terrasjes. Daarna stond Klaipeda op het programma. IMG_0815 - kopie De natuur waar we door rijden is prachtig. Oerbossen, kleine meertjes, veengronden, glooiend lieflijk landschap met heel veel vogels. Met name de ooievaar laat zich heel veel zien. Veel elektriciteitspalen dienen als nestonderkomen en de vele poeltjes en nattigheid zorgen denk ik voor een goed kikkermaal.( het schijnt dat de kikkers hier erg nerveus zijn...........).
Nu dan in Riga. We hebben een goede plek voor de motoren, met zijn drietjes in de zijgang van het Hotel. Dat is toch wel een veilig gevoel. Riga zelf is veel drukker dan Vilnius en ook nog lang niet klaar met alle restauratie en vernieuwing. het lijkt me hier in letland ook een fractie minder luxe als in Litauwen. De wegen minder perfect, maar goed ik vind het nog steeds verbazend hoe snel een metamorfose blijkbaar kan plaatsvinden. Vergeleken met deze 2 landen loopt Polen toch een stuk achter. Je kunt hier overal goed terecht met Engels, iets wat in Polen veel minder was en ook de vriendelijkheid en levensvreugde lijkt er hier door de mensen veel meer af te stralen, alleen maar  goed.

Onderweg in litouwen hebben we nog even een stop bij de kruisberg gehad, deze foto's wil ik de lezer niet onthouden. IMG_0830 IMG_0827 - kopie     IMG_0825 - kopie  een wereldberoemde attractie inmiddels , behalve een bus nederlanders (waar wij dan weer de gemiddelde leeftijd fors van naar beneden zouden halen) als ook Mexicanen (jawel) liepen daar rond. Soms blijf je je verbazen.