Poznan, Warschau en Sobibor

31 mei 2013 - Augustów, Polen

Dresdenzo, er is weer even tijd voor een upgrade van onze reis.

Na 2 dagen Dresden zijn we op weg gegaan naar Poznan ongeveer 300 km richting het oosten in Polen.
Dresden was en is mooi maar wel echt Duits, heel netjes gerestaureerd en groots aangepakt.Het stratenpatroon is ontzettend ruim opgezet, echt allee's voor militaire parades. Ziet er groots uit maar erg saai. De geschiedenis vertelt dat Dresden in de
2e WO volkomen plat gegooid is en later weer in oude luister is opgebouwd. Er zijn kosten nog moeite gespaard om dit alles te restaureren en lange tijd heeft Dresden ook op de Unesco lijst gestaan.
Ze is van de lijst verdwenen vanwege de bouw van een nieuwe brug die blijkbaar detoneert tegen het historische beeld van de rest van de stad.
Er zijn veel horecagelegenheden maar nergens was het erg gezellig, daarnaast was het erg koud en regenachtig zodat iedereen verstandig genoeg binnen bleef.

Poznan  De volgende dag zijn we op weg gegaan naar Poznan in Polen. Het weer zag er goed uit en de voorspellingen waren zowaar redelijk maar onderweg zijn we overvallen door enorme regenbuien en de temp zakte tot bijna rond het vriespunt, nou ja 3 graden maar voor ons was het echt koud. Onderweg hebben we nog een tijdje geschuild bij een soort café aan de grote weg. Een paar koppen koffie heeft ons weer op de weg geholpen, onze eerste ervaring met de poolse horeca. Hoewel we ons absoluut niet verstaanbaar konden maken hebben we uiteindelijk toch onze koffie gekregen. De horecaondernemer was overigens erg aardig.
's Avonds in Poznan hebben we eerst het appartement opgezocht waar een kamer met ons drieën gereserveerd hadden.De keuken en douche/toilet was voor meerder gebruikers. Alleen ...... het appartement zat wel op de 4e verdieping en geen lift.
Sjouwen dus met al onze spullen maar goed voor de conditie. De motoren konden we stallen op een binnenplaatsje maar daarvoor moesten we wel door de voordeur en door de gang rijden. Dit waren we wel gewend vanuit India of Vietnam maar verwachtten we niet in Polen. Met mijn breedte kon ik net door de gang. De motoren stonden in ieder geval veilig.

's avonds door het oude deel van Poznan gelopen en dat was verrrassend mooi. Allemaal klok- en trapgeveltjes in vele kleuren. we hebben wel een paar uur door de oude wijk gelopen waarna we een hapje zijn gaan eten. Lekker een paar glazen rode wijn en wat kleine hapjes, daarna terug naar het appartement voor een goede nachtrust. De volgende morgen alles weer naar beneden gezeuld en de motoren weer gepakt. Opnieuw door de gang en daarna op weg naar Warschau.

Eindelijk goed weer en de temparatuur liep al gauw op naar een 20 C. Soepje onderweg
Warschau is een zeer grote stad met vele wolkenkrabbers, erg ruime straten en de bekende winkels en horeca die je in elke grote stad terug vindt.Niet erg gezellig.
We hebben er een tijdje rondgelopen waarna we een drankje zijn gaan drinken op een terras. Al gauw moesten we naar binnen vanwege een enorme wolkbreuk die zoveel water gaf dat de straten in no-time rivieren waren geworden.
Noodgedwongen hebben we toen nog maar een glas wijn genomen waarna we later naar ons appartementje zijn gelopen voor een verdiende nachtrust. Het bleef inmiddels maar regenen.

De volgende morgen zijn we met regenpakken aan vertrokken naar Sobibor, tegen de Russische grens. Onderweg een prachtige rit gehad over kleine wegen naar het Oosten. Tjonge, wat hebben de Duitsers in de 2e WO die joden een eind weggebracht.
Het vernietigingskamp Sobibor ligt in de bossen aan een oude spoorlijn. Beter gezegd het lag daar want de duitsers hebben in 1943 het kamp ontruimd nadat er een opstand was uitgebroken, en daarna geprobeerd het onzichtbaar te maken door alle sporen uit te wissen. Later is natuurlijk alles gereconstrueerd en hebben ze enorme massagraven ontdekt.
Even wat getallen. Er zijn maar liefst 250000 mensen vergast in Sobibor, Treblinka en Lublin. maar enkele mensen zijn hier levend vandaan gekomen.
je staat wel even stil bij het idee dat op het pad waar wij nu gestaan hebben al deze mensen gelopen hebben, niet wetend dat ze direkt de gaskamer ingingen.

Er staat alleen nog een monument en er is een gangpad waar vele gedenkstenen liggen met allemaal namen erop, vooral veel nederlandse namen. Verder is het hele terrein erg sober gehouden zonder allerlei commerciële gelegenheden.
Al met al toch heel indrukwekkend.
Daarna naar het hotel in de buurt gegaan waar we de nacht hebben door gebracht.

Vanmorgen zijn we, alweer in de regen en met rgenpakken aan op weg gagaan naar Augustow, al richting Litouwen waar we morgen naar toe gaan. Prachtige rit gehad vandaag over kleine wegen maar wel veel, veel  veel regen. koffie
Ze zeggen dat het morgen goed weer wordt en warm!!  We zullen zien, overigens heeft dit alles geen invloed op de onderlinge sfeer, we hebben het goed naar onze zin